Bazalt Wonen staat voor de opgave tot en met 2050 al haar woningen gasloos te maken. Daarbij willen we ook het energiegebruik fors naar beneden brengen. Door zonnepanelen op het dak van huurwoningen te plaatsen boren we een natuurlijke, schone, CO2-vrije en duurzame energiebron aan: de zon. Zo leveren we een bijdrage aan de vermindering van de CO2-uitstoot. Ook kunt u als huurder rekenen op een lagere energierekening omdat u een deel van de stroom voor uw verbruik zelf gratis opwekt.
Wanneer kom ik in aanmerking voor zonnepanelen?
Als Bazalt Wonen uw huurwoning heeft verduurzaamd, leggen wij ook het aantal benodigde zonnepanelen op uw dak. Mits uw woning daar natuurlijk geschikt voor is. Daken van eengezinswoningen zijn mogelijk geschikt en soms ook daken van appartementencomplexen. De woning of het complex mag niet op de lijst staan om de komende 10 jaar gesloopt of verkocht te worden of een nieuw dak te krijgen binnen 15 jaar.
Het is voor huurders niet mogelijk om zelf zonnepanelen voor de woning aan te vragen of deze zelf op het dak te installeren. Dit kan enkel via onze partner Wocozon.
Servicekosten voor zonnepanelen
Zonnepanelen worden u aangeboden tegen een vast bedrag per maand. Deze kosten maken onderdeel uit van de servicekosten, aanvullend op uw huurprijs. Deze kosten blijven gelijk gedurende de gehele periode dat de zonnepanelen op uw dak liggen.
Huurders met zonnepanelen van voormalig Woonservice Meander die zonnestroom afnemen voor een variabele prijs per KWh, kunnen hun contract op dit moment nog niet laten oversluiten naar een contract tegen servicekosten. Heeft u hier vragen over? Neem contact op Wocozon.
Bazalt Wonen werkt samen met het bedrijf
Salderingsregeling en terugleverkosten
Het kabinet heeft besloten om de salderingsregeling per 1 januari 2027 in één keer af te schaffen. Salderen wil zeggen dat je de stroom die je in het voorjaar en zomer hebt opgewekt en niet verbruikt, dus overhoudt, mag verrekenen met de stroom die je in de herfst en winter uit het net hebt moeten halen. In de herfst en zeker de winter is er nauwelijks tot geen opwek van zonnestroom.
In het voorjaar en de zomer is er vooral overdag tussen ongeveer 10:00 en 17:00 uur teveel duurzaam opgewekte stroom beschikbaar en wordt er tegelijk te weinig stroom verbruikt in Nederland. Hierdoor wordt ons stroomnet te zwaar belast. Dat is de reden dat alle energie aanbieders terugleverkosten voor teruggeleverde zonnestroom overdag in rekening brengen op uw energierekening.
Wat kan ik hier zelf aan doen?
Hoe de opbrengst van opgewekte zonnestroom, het salderen en terugleverkosten uitpakt op uw energierekening is afhankelijk van uw verbruik, opwekking van zonnestroom en het energiecontract dat u afgesloten heeft. Er zijn verschillende soorten energiecontracten zoals vast, flexibel en dynamisch. Bij een dynamisch energiecontract worden geen terugleverkosten in rekening gebracht. U kunt de verschillende type contracten en tarieven vergelijken op internet bij onafhankelijke energievergelijkers.
Huurt u al zonnepanelen van Bazalt Wonen?
Met eventuele storingen of vragen over uw zonnepanelen kunt u contact opnemen met onze leverancier Wocozon via telefoonnummer 085 744 10 58 of bekijk een overzicht van de veelgestelde vragen op
Huurders van voormalig Woonlinie met zonnepanelen die vóór 2021 zijn geplaatst, kunnen met vragen of storingen naar Bazalt Wonen bellen via telefoonnummer 088 520 40 00.